Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Dr. Mollercollege (Master in Education of Arts H. van Hoogstraten)
|
Plaats
|
Waalwijk
|
Datum
|
22 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
CKV is een vak dat totaal anders is dan alle andere vakken. Het is ook anders dan alle andere kunstvakken en heeft een brede en vormende invalshoek.
Leerlingen leren er kritisch denken, formuleren en reflecteren op zowel kunst als gedrag (van zichzelf en dat van anderen). Het inzicht dat hun mening een MENING is en geen waarheid, maar ook het leren inzien dat waarheid een relatief begrip is, is belangrijk in de vorming van leerlingen. Zo zit de wereld van nu in elkaar, en dat leer je niet bij wiskunde, frans of scheikunde. Hoewel deze vakken ook van nut zijn is het in de maatschappij van nu (en die van de toekomst) cruciaal dat leerlingen ook leren zien dat die maatschappij niet zwart-wit is, maar vol grijstinten.
Kunst leent zich daar erg goed voor, omdat het op vele verschillende wijzes reflecteert op die maatschappij, en onze leerlingen komen daar door middel van CKV mee in aanraking. Wanneer het vak CKV afgeschaft wordt, bezoeken leerlingen wellicht nog wel culturele activiteiten, maar de reflectie daarop zal veel fragmentarischer en minder diepgaand worden. Niet afschaffen dus!