Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam drs. Miriam E. van Praagh
Plaats Haarlem / Prévessin, F
Datum 20 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Een schooleigen invulling van Culturele en kunstzinnige vorming garandeert geen enkele verbetering, maar veroorzaakt verwarring en grote verschillen tussen de scholen, wat evaluatie vrijwel onmogelijk maakt. Cultuuronderwijs krijgt geen kwaliteitsimpuls door het niet meer als vak verplicht te stellen. Diepgang en originaliteit gaan verloren wanneer docenten van andere vakken kunst en cultuur gaan doceren, hoe enthousiast zij ook zijn. (Vergelijk de invoering van Histoire des arts op de collèges en lycées in Frankrijk, prachtig plan, maar zonder vak volkomen marginaal en meestal worden slechts begane paden betreden, clichés bevestigd) Ckv vereist een specifieke didaktiek, waarin ckv-docenten bekwaam zijn.
Scholen en culturele instellingen hebben goed functionerende netwerken opgebouwd en van elkaar geleerd. Deze ontwikkeling mag niet verloren gaan.
CKV is het beste wat de Tweede fase heeft gebracht. Het vak is een verbreding van de algemene ontwikkeling waarvoor school zorgdraagt. Het maakt dat alle leerlingen, onafhankelijk van opvoeders thuis, kunnen kennismaken met kunst en cultuur. Bij CKV leren kinderen kritisch denken, bewust te kijken en luisteren, omgaan met wat op hen afkomt en wat zij opzoeken, hun belevenissen te formuleren en keuzes te maken. Deze zaken zijn niet alleen zinvol voor hun carrière, maar voor hun hele leven.