Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Pantarijn (T Waalderbos)
Plaats Wageningen
Datum 7 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Talloze onderzoeken tonen aan dat de cultuur/expressievakken wel degelijk een grote meerwaarde hebben in ons onderwijs en de cognitieve en emotionele ontwikkeling van een leerling. Het versmallen van een onderwijscurriculum ten koste van deze vakken zal dan ook niet ten goede komen aan de kwaliteit van het onderwijs.

Dat het vak CKV niet op alle scholen even kwalitatief en consequent gegeven wordt is een feit, maar gaan we werkelijk ook op dit gebied al het voorwerk dat jarenlang is gedaan door professionals uit de cultuursector wegvegen in een laatste maai van een demissionair kabinet?

Dit plan is net zo'n "toevoeging" aan het culturele klimaat als de bespottelijke en willekeurige bezuinigingen op de orkesten en culturele instellingen.

Daarnaast zal door het verplicht invoeren van wiskunde het vakkenpakket danig onder druk komen te staan dat mijn eigen vak (Muziek) door minder leerlingen gekozen kan worden. Een vak waarbij leerlingen een compositie schrijven als hun "Masterpiece".
Ik zie niet hoe wiskunde de vaardigheden en kennis kan vervangen die daarbij aangeleerd worden.

Het bespelen van een instrument is bewezen een van de meest effectieve manieren te zijn om de verschillende hersendelen beter samen te laten werken. Dit is niet te vervangen door een exact vak.

Al met al vind ik het schandalig dat nog even op de valreep alweer een stuk culturele verrijking van deze maatschappij wordt afgekalfd.