Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Vathorst College (ir. PAHM Michielsen)
Plaats Amersfoort
Datum 25 september 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Dit wetsvoorstel is een afbreuk van het algemeen vormende karakter van havo en vwo. Het geeft een eenzijdige invulling van de tijdsgeest waarbij gedacht wordt dat meer tijd besteden aan de kernvakken automatisch leidt tot betere resultaten.

Het afschaffen van ANW voor het vwo leidt tot nog eenzijdiger opgeleide leerlingen. Naar mijn mening is het onbestaanbaar dat leerlingen die een wetenschappelijke opleiding gaan volgen nauwelijks kennis hebben over de invloed van (medische) techniek en natuurwetenschappen op ons dagelijks leven. Meer kennis over deze onderwerpen moet leiden tot meer begrip en minder (ongefundeerde) angst.
CKV is een goede kapstok om leerlingen kennis te laten maken met kunst en cultuur. Aangezien deze kennismaking vanuit de ouders lang niet altijd wordt gestimuleerd ligt hier een belangrijke taak voor de school.
Voor wat betreft wiskunde: het lijkt me van groter belang dat leerlingen basisvaardig zijn in rekenen. Dit wordt op dit moment middels de rekentoets al bewerkstelligt. Het lijkt me niet zinvol om deze leerlingen verplicht wiskunde te geven (moet hier dan weer een nieuwe vorm van wiskunde voor komen)?
Samengevat: ik zie niets in deze nieuwe aanpassingen. Laten we ons niet op de korte termijn richten, maar eens goed nadenken over waar we met ons voortgezet onderwijs naar toe willen. Hierbij dienen we niet alleen extra aandacht te besteden aan de kernvakken, maar vooral ook te kijken naar de ontwikkeling van de leerling tot volwaardige burger van ons land, en de rol van de school daarbij.