Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Universiteit Utrecht (Sara S.L.B Backer)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
22 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik reageer als Kunstdocent in opleiding op de mogelijke afschaffing van CKV.
De afschaffing van het vak CKV als verplicht vak is naar mijn mening geen goede ontwikkeling. Het is van groot belang dat leerlingen tijdens hun middelbare school periode in aanraking komen met kunst en cultuur en hier de basis beginselen van opdoen. Als het vak niet langer verplicht is dan komen alleen leerlingen die vanuit huis met kunst en cultuur worden opgegroeid hier mee in aanraking. Op deze manier beperk je de leerlingen die dit niet vanuit huis meekrijgen en ontneem je hen de kans om hun horizon te verbreden. Naast het in aanraking komen met kunst, leren leerlingen bij het vak CKV ook kritisch te kijken naar kunstobjecten en gebouwen in de wereld om hun heen. Het is een vak bij uitsteek waarin leerlingen hun eigen mening kunnen leren vormen. Ook kan kennismaken met verschillende kunstdisciplines bijdragen aan een verrijking van het leven van leerlingen doordat zij in aanraking komen met nieuwe dingen die zich vaak buiten hun interesse en dagelijkse activiteiten bevinden.
Daarnaast meen ik dat het CKV vak vervangen door een algemene wettelijke opdracht voor culturele vorming niet de zelfde inhoud kan bieden als het vak CKV doet. Het CKV is naast de hierboven genoemde punten ook van belang voor leerlingen omdat er aandacht wordt besteed aan verschillende kunstdisciplines. Deze diversiteit kan nooit op dezelfde manier behandeld worden in een algemene opdracht.
Concluderend kan ik stellen dat het een absolute misvatting is dat leerlingen het vak CKV niet nodig hebben voor hun algemene ontwikkeling om later succesvol te worden in de maatschappij. Op deze manier worden alle leerlingen eenmansworst die goed kunnen schrijven en rekenen maar niet kritisch kunnen nadenken over de wereld om hen heen!