Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
J Prins
|
Plaats
|
Vaassen
|
Datum
|
6 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Middels deze brief wil ik kenbaar maken tegen het afschaffen van CKV voor Havo en VWO te zijn. Daarvoor heb ik verschillende argumenten: door CKV op te nemen in andere vakken zal de kwaliteit drastisch verlagen omdat de docenten hiertoe niet genoeg bekwaam zijn en er een enorm verschil te zien is in wat de leerlingen krijgen aangeboden. Daarnaast is het niet controleerbaar of scholen zich eraan houden. Het afschaffen van CKV wordt gezien als betere aansluiting bij het beroepsonderwijs, terwijl juist het tegenovergestelde zal gebeuren. Hoeveel studenten beginnen aan een beroepsopleiding en stoppen na een bepaalde tijd omdat de studie niet bij ze past? Het aanspreken van de creativiteit en de ruimte die een leerling krijgt binnen CKV maakt dat deze zich persoonlijk kan ontwikkelen als induvidu en beter in contact staat met zichzelf en daardoor beter weet wat hij/zij wil. Dat gebeurt niet door 1+1=2 te leren. Bovendien zorgt CKV voor creatief en divergent denken wat andere vakken niet doen. Het is belangrijk om het aanbod zo divers mogelijk te houden voor leerlingen zodat ze niet alleen gestimuleerd worden rechtlijnig te denken maar ook out of the box, in de maatschappij is beide nodig om daarin op te kunnen gaan. Door aandacht te leggen op vakken als Nederlands, Engels en Wiskunde wordt alleen het vermogen om dingen te reproduceren aangesproken, je verstand, niet het vermogen om jezelf te ontwikkelen: je geest.
Kortom laat CKV bestaan, zoek naar andere oplossingen om bijvoorbeeld de kwaliteit van de kernvakken te verbeteren. Kijk verder zoals creatievelingen doen!