Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Maaswaal College (dhr J Schellekens)
Plaats Wijchen
Datum 20 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Met het afschaffen van kunstonderwijs, wordt de plank volledig misgeslagen. CKV is nou net het vak waar alle leerlingen in de breedte worden opgeleid. Iedere leerling krijgt culturele bagage mee, waar hij thuis misschien minder snel mee in aanraking zou komen. Kunst zet aan het denken: het doet iets met je. Je vindt het mooi, of je vindt het niet mooi. Een geweldig neveneffect van kunstonderwijs is dat leerlingen leren argumenteren. Waarom vinden ze iets eigenlijk mooi?

Het argument dat er extra tijd kan worden besteed aan de kernvakken is weliswaar correct, maar het betreft een zwak argument. Natuurlijk: ieder uur dat er geen CKV gegeven wordt, kan er Engels of Nederlands gegeven worden. Maar het kunstonderwijs ondersteunt op zijn eigen manier deze kernvakken al.Het voorbeeld van hierboven over argumenteren is al genoemd, maar door te kijken naar, en bezig te zijn met kunst ontwikkelen leerlingen een antenne voor dubbele bodems, voor verder kijken dan hun neus lang is. En juist deze eigenschappen zijn van wezenlijk belang bij de kernvakken. Het slecht doorzien van teksten of wiskundige problemen, ligt niet alleen in technisch onvermogen, maar ook in gebrek aan creativiteit, in onvermogen zaken op een andere manier te bekijken. En juist daar lever CKV een onmisbare, en onvervangbare bijdrage aan.