Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Carmel College Salland (Docent Muziek N van der Waal)
|
Plaats
|
Raalte
|
Datum
|
17 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als docent muziek hoor ik regelmatig ervaringen van leerlingen over de kunstvakken, zo ook over CKV. In tegenstelling tot ervaringen van kernvakken, die je als docent ook krijgt te horen van je leerlingen, kan ik een belangrijk verschil opmerken, namelijk de ervaringen gaan veel verder dan alleen vakinhoudelijk. En dit verschil is nou juist de toevoeging van deze vakken! Leerlingen delen soms persoonlijke verhalen, ontwikkelen een talent, veranderen van mening, weten deze beter te onderbouwen of laten soms een vooroordeel verdwijnen. Daarnaast leren de leerlingen samenwerken, problemen op te lossen en te werken aan een product, waarbij ze hun persoonlijkheid ontwikkelen. Kortom: persoonlijkheid, menselijkheid, samenwerking, creativiteit, talent ontwikkeling, verbreding van je visie/blik, leren open staan, persoonlijke voorkeur ontdekken, plannen, organiseren, aanpassen enz. Dit zijn toch allemaal aspecten voor een volwassene in spé die toch té belangrijk zijn om af te schaffen?