Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Strijdend ten onder MLA Braber
|
Plaats
|
Oude-Tonge
|
Datum
|
11 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik zal u eerlijk zeggen: Mijn mond viel open toen ik het artikel op de website van theaterkrant.nl las. Minister Van Bijsterveld en haar staatssecretaris Habel Zijlstra is er letterlijk in geslaagd om heel de cultuursector in Nederland af te breken in een termijn van nog niet eens twee jaar. Mocht er binnenkort een nieuw kabinet VVD-PvdA aantreden, dan gaat demissionair minister Van Bijsterveld in ieder geval strijdend ten onder.
CKV
Volgens mij is de 'functie' van een middelbare school, en in het bijzonder bovenbouw havo-vwo, de studenten te laten kennismaken met allerlei vakken. Hierbij kunnen we denken aan standaardvakken: Engels, Nederlands en Wiskunde, en vakken met alleen een SE: Maatschappijler en CKV. Hiernaast kan in de bovenbouw uit verschillende profielen worden gekozen met veschillende vakken: natuurwetenschappelijke, economische en maatschappelijke vakken.
Dit zorgt er voor dat een student een brede basis ontwikkeld voordat hij naar zijn vervolgopleiding gaat. Ik ben van mening dat, net als lichamelijke opvoeding, CKV bij de vakken hoort die een havo-vwo student standaard volgt.
Het ministerie wil door deze ingreep meer ruimte creëren voor de kernvakken Engels, Nederlands en Wiskunde. Verder geeft zij niet aan waarom hiervoor het beetje cultuureducatie dat nog over is wordt opgeofferd.
'Door meer ruimte te bieden aan een schooleigen impuls verwacht OCW het cultuuronderwijs een kwaliteitsimpuls te geven.' aldus Van Bijsterveld. Ze 'verwacht' een kwaliteitsimpuls door ruimte te bieden.
'Ik ga direct een winkeltje beginnen waarin ik "ruimte aan een eigen impuls" ga verkopen.... O, nee, beter nog. Ik verkoop daarin alleen de verwachting, ben ik namelijk helemaal nergens meer aansprakelijk en verantwoordelijk voor.'