Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Adriaan Roland Holst College (Kernvakken?! J.C. Wiegand)
Plaats Hilversum
Datum 9 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Bestaan er kernvakken?
Er zijn toch alleen kerndoelen tijdens een schoolcarrière van een leerling?
Een kerndoel van een leerling is leren over hoe je “groot moet worden”. Hoe een leerling zich kan ontwikkelen naar een zelfstandige persoonlijkheid en een eigen bestaan kan opbouwen in onze maatschappij. Te zorgen voor zichzelf en voor anderen. Op school worden allerlei handvatten aangeboden die een leerling helpen en stimuleren in dit proces.
Zoals het leren van (vreemde) talen, geschiedenis, maatschappijleer, aardrijkskunde, natuurkunde, scheikunde, wiskunde, informatica, biologie enz.. De leerling maakt kennis met verschillende vakken en zal afhankelijk van de beroepskeuze hiermee een eindexamenvakkenpakket samenstellen.
Een kerndoel is dat een leerling ontplooit en zijn of haar keuze kan maken voor een beroepsopleiding dat het beste bij hem of haar past.
Tijdens de schoolcarrière is inzicht verwerven van de eigen talenten en vaardigheden een waardige toevoeging in het eindexamen vakkenpakket. Het CKV uur wordt gegeven in het voorlaatste jaar en niet in het eindexamenjaar en (als beoordeling een voldoende of goed) wordt het toegevoegd op de eindexamenlijst van het diploma.
Inzicht en kennismaking met cultuur en kunst is een mooie en waardevolle toevoeging voor de algemene ontwikkeling. Het leert de leerlingen dat niet iedereen hetzelfde denkt en de wereld ziet zoals zijzelf ervaren en zien. Bij uitstek geeft het vak CKV inzicht in “out of the box” denken, het ongrijpbare en onzichtbare weer te geven en te leren herkennen. Het vak CKV geeft ruimte aan het individu in het algemeen en koestert de talenten en vaardigheden die horen bij de mensheid. CKV gaat voorbij aan computers en gegoogle en richt zich op wat mensen creëren, bedenken en vormgeven!
Dat wil je de leerlingen anno 2012 toch niet ontnemen?
Kennis verwerven over architectuur, muziek, film, design, dans, theater, beeldende kunst…Leren over het vormen van een eigen smaak, leren een mening te vormen over wat je ziet en ervaart. Het kunnen beargumenteren waarom je iets mooi of gewoon heel erg lelijk vindt…
Het afschaffen van het verplichte vak CKV is een verarming in het onderwijs en het behouden ervan is juist onze plicht aan de leerlingen van nu!