Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Guido de Brès Scholengemeenschap (drs W.A.E. Brink-Blijdorp)
|
Plaats
|
Amersfoort
|
Datum
|
15 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
1. het afschaffen van CKV als een verplicht examenvak terwijl er wel een verplichting blijft tot het geven culturele vorming betekent weliswaar meer vrijheid voor de scholen, maar in de praktijk zal die vrijheid hierin bestaan dat de scholen gaan knijpen op dit vak om aan de hardere eisen elders te kunnen voldoen. Het argument van meer vrijheid is dus slechts schijn en kan niet voldoende zijn om een vak dat zoveel traint op vaardigheden die bij andere vakken veel minder aan de orde komen af te schaffen.
2. Het veranderen van de officiële naam van de vakken Latijn en Grieks doet vermoeden dat dit een opstapje is naar een nog verder uithollen van de talige component van deze vakken. Immers, als het niet de bedoeling is dat leerlingen allereerst kennis kunnen maken met de literatuur binnen het Latijnse en Griekse taalgebied, dan heeft het ook weinig zin om hoge eisen te stellen aan de studie van de taal. Als het belangrijk is om uit te drukken dat binnen deze vakken ook veel gedaan wordt aan studie van de cultuur, geef dan een benaming waar zowel taal als literatuur als cultuur in meeklinkt.