Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Museum Boijmans van Beuningen (MA H van Uffelen)
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
24 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Hierbij wil ik de minister dringend verzoeken dit wetsvoorstel aan te passen gericht op twee belangrijke punten.
Ten eerste: Behoud van ckv als verplicht examenvak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.
Ten tweede: Behoud van een reële keuzemogelijkheid voor het kunstvak op havo in het profiel Cultuur en Maatschappij.
Ik verwijs graag naar de vijf argumenten die het expertisecentrum-kunsttheorie noemde, op basis waarvan de minister bovengenoemde twee wijzigingen van het wetsvoorstel kan onderbouwen:
1: Behoud van het vak ckv: dat is de beste garantie voor kunst- en cultuuronderwijs voor alle leerlingen.
2: Behoud van het vak ckv en een reële keuze voor een kunstvak op havo: dat biedt de beste garantie voor kwaliteit in onderwijs.
3: Behoud van werkgelegenheid voor gekwalificeerde docenten ckv en kunstvakdocenten: dat is noodzakelijk voor het leren van complexe, hogere denkvaardigheden zoals creatief denken, door leerlingen.
4: Behoud van het vak ckv is noodzakelijk in het kader van haalbare educatieve doelstellingen voor musea en culturele instellingen.
5: Behoud van het vak ckv is belangrijk omdat dit gewenst is door de minister zelf, veel scholen (zoals de cultuurprofielscholen), ouders, leerlingen en politieke partijen.