Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Linde College (Dhr. R.L.P. Verrijt)
Plaats Wolvega
Datum 17 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Hierbij wil ik de minister dringend verzoeken dit wetsvoorstel aan te passen gericht op twee belangrijke punten:
1: Behoud van ckv als verplicht examenvak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.
2: Behoud van een reële keuzemogelijkheid voor het kunstvak op havo in het profiel Cultuur en Maatschappij.


Ik verwijs graag naar de vijf argumenten die het expertisecentrum-kunsttheorie noemde, op basis waarvan de minister bovengenoemde twee wijzigingen van het wetsvoorstel kan onderbouwen:
1: Behoud van het vak ckv: dat is de beste garantie voor kunst- en cultuuronderwijs voor alle leerlingen.
2: Behoud van het vak ckv en een reële keuze voor een kunstvak op havo: dat biedt de beste garantie voor kwaliteit in onderwijs.
3: Behoud van werkgelegenheid voor gekwalificeerde docenten ckv en kunstvakdocenten: dat is noodzakelijk voor het leren van complexe, hogere denkvaardigheden zoals creatief denken, door leerlingen.
4: Behoud van het vak ckv is noodzakelijk in het kader van haalbare educatieve doelstellingen voor musea en culturele instellingen.
5: Behoud van het vak ckv is belangrijk omdat dit gewenst is door de minister zelf, veel scholen (zoals de cultuurprofielscholen), ouders, leerlingen en politieke partijen.

"Cultuureducatie hoort thuis in het hart van het onderwijs: daar wordt een fundament gelegd voor de culturele ontwikkeling van kinderen." (Onderwijsraad & Raad voor Cultuur, 2012).

"Kunst is zo oud als de mensheid zelf, het is onderdeel van iedere cultuur en het is een belangrijk domein binnen de menselijke ervaring, net als wetenschap, technologie, wiskunde en de geesteswetenschappen. Om die reden verdient kunst een belangrijke plek in het Onderwijs." Ellen Winner (o.a. Harvard Project Zero) en Vincent Lancrin (analist en projectleider bij OESO) http://www.cultuurparticipatie.nl/reports/jaarboek_2012-web.pdf, p. 127.