Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Liemers College, Uitgeverij Lambo (A Steenbergen)
|
Plaats
|
Zevenaar, Arnhem
|
Datum
|
4 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het plan om CKV af te schaffen heeft tot doel meer ruimte te creëren voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. CKV moet worden ondergebracht bij andere vakken en zal dan moeten zorgen voor een kwaliteitsimpuls in het cultuuronderwijs. Ik denk dat ik niet de enige ben die zich afvraagt hoe afschaffing van het vak leidt tot een kwaliteitsimpuls. Als je geen koekjes meer mag eten, wordt het brood dan lekkerder? Onderbrengen van CKV bij vakken als aardrijkskunde of geschiedenis leidt tot verschraling van de inhoud van het vak. Deze vakdocenten hebben immers hun eigen programma en zijn niet, zoals de kunstdocenten, gespecialiseerd in kunst en cultuur.
Met het afschaffen van CKV ontnemen we onze leerlingen het vermogen om creatief te leren denken. Met het innovatief vermogen, dat niet alleen in kunst nodig is, maar bv. ook in het zakenleven, zijn mensen in staat tot oplossingsgericht denken.
In deze tijd waar de kunst- en cultuursector het al zwaar heeft door bezuinigingen en het stopzetten van subsidies, is dit wetsvoorstel de poort naar het einde. We gooien niet alleen het badwater weg, maar ook het kind dat erin zit.