Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Regiuscollege (T. R. Ettema)
|
Plaats
|
Schagen
|
Datum
|
4 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Langs deze weg wil ik de minister hierbij dringend verzoeken dit
wetsvoorstel aan te passen gericht op twee belangrijke punten. Ten eerste: Behoud van ckv als vak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.Ten tweede: Behoud van een reële
keuzemogelijkheid voor het kunstvak op havo in het profiel Cultuur en Maatschappij.
Toelichting: De minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen dient onderwijs in culturele - en kunstzinnige vorming te garanderen en de kwaliteit van dat onderwijs voor alle leerlingen te waarborgen. De minister geeft zelf aan dat onderwijs een brede culturele en kunstzinnige vorming dient en dat dit een belangrijke taak in het curriculum is. Ik ben het in dit opzicht van harte eens met de minister. Ik ben echter verbijsterd over haar voorstel om ckv als vak af te schaffen en de keuze voor het kunstvak op havo in het profiel C&M zo vergaand te beperken.
Ik reik de minister daarom graag vijf argumenten aan op basis waarvan zij bovengenoemde twee
wijzigingen van het wetsvoorstel kan onderbouwen:
1: Behoud van het vak ckv: dat is de beste garantie voor kunst- en cultuuronderwijs voor alle leerlingen.
2: Behoud van het vak ckv en een reële keuze voor een kunstvak op havo: dat biedt de beste garantie voor kwaliteit in onderwijs.
3: Behoud van werkgelegenheid voor gekwalificeerde docenten ckv en kunstvakdocenten: dat is noodzakelijk voor het leren van complexe, hogere denkvaardigheden zoals creatief denken, door
leerlingen.
4: Behoud van het vak ckv is noodzakelijk in het kader van haalbare educatieve doelstellingen voor musea en culturele instellingen.
5: Behoud van het vak ckv is belangrijk omdat dit gewenst is door de minister zelf, veel scholen (zoals de cultuurprofielscholen), ouders, leerlingen en politieke partijen.
Op de website van het expertisecentrum-kunsttheorie staan onderbouwingen gegeven van elk van deze vijf argumenten.
Teake Ettema,
docent CKV, Kunst-Algemeen en Kunst-Muziek op het
Regiuscollege, Schagen
Onder woorden gebracht door:
Marie-Thérèse van de Kamp, MA, MSc
Vakdidacticus kunsttheorie en Promovenda (Creativiteit en leerprocessen), Interfacultaire
Lerarenopleidingen, Universiteit van Amsterdam.