Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Beeldend Kunstenaar A Donkers-Dekker
Plaats Roosendaal
Datum 22 november 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik vind het onbegrijpelijk. Het vak ckv zou leerlingen moeten stimuleren om naar bv. theater en musea te gaan. Natuurlijk is dit zo, maar het vak draagt ook bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen moeten behalve cognitieve kennis vergaren ook leren kijken naar de wereld om hen heen. Kunst stimuleert om na te denken over die wereld. Kunst beoefenen, dus er zelf actief aan meedoen en niet enkel passief aanschouwen of er theoretische uitleg over horen, stimuleert om denken, voelen, doen en kijken met elkaar in overeenstemming te brengen. Een leerling leert vorm te geven aan zijn/ haar innerlijk, het gebied van de gedachten en de emoties. Dit kan niet enkel met cognitieve kennis en het passief beleven van kunst bereikt worden.
Leerlingen moeten ook voorbereid worden op een maatschappij waarin kennis steeds belangrijker wordt. Juist daarom moeten leerlingen ook leren kritisch te zijn en leren in deze kennis maatschappij zich bewust te blijven van hun innerlijke wereld. Het vak ckv kan hierin een uitstekende rol spelen. Het zijn de kunstenaars die de wereld een spiegel voorhouden. Met kennis alleen wordt je een mens die enkel leeft met zijn hoofd. Alleen sport als tegenhanger is niet voldoende. Vooral de meer hooggevoelige leerlingen zijn zeer gebaat bij een vak als CKV. De kwaliteit hiervan houd je alleen hoog door het als examenvak te handhaven. Als scholen er zelf mee aan de slag gaan, wordt het een rommeltje. Scholen willen scoren op cijfers voor de andere vakken en moeten dan wel sterk in hun schoenen staan om ckv als eindexamenvak te handhaven. Juist de overheid zou moeten inzien dat een goed ontwikkeld mens, zich ontwikkeld op alle fronten, kennis, gevoel en lichaam. Dus cognitieve vakken, kunstvakken en sport. Enkel een goede balans is succesvol op de lange duur.
Een mens bestaat uit lichaam, ziel en geest. Sport hoort bij het lichaam, CKV en kunst en spirituele vakken horen bij de ziel, de kennisvakken w.o ook kennis van kunst, horen bij de geest. Alles dus een derde deel. En waarom in de onderbouw deze balans nastreven en juist in de bovenbouw, waarin leerlingen zich steeds meer bewust gaan worden van hun eigen rol in deze wereld, een onbalans veroorzaken?
Dus CKV moet als eindexamenvak gehandhaafd worden. De leerlingen van nu zijn ten slotte de toekomst.

Antoinette Donkers- Dekker
Roosendaal