Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Segbroek College (SJWM van Kempen)
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
10 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Bij deze reageer ik op afschaffen van het verplichte vak CKV.
Naar mijn mening is het volkomen onverantwoord om het vak CKV en/of een
ander kunstvak uit het curriculum te verwijderen.
Destijds is het vak ingevoerd om cultuurdeelname te vergroten, maar ook om leerlingen vaardigheden aan te leren die nodig zijn voor de bovenbouw, het hoger onderwijs en de "echte" wereld en te weinig leerden bij andere vakken.
Leerlingen leren door het organiseren van bezoeken aan culturele instellingen en het maken van verslagen om te gaan met planning, organisatie, deadlines, het verwerken van externe bronnen en eigen waarneming en het vormen van een kritische, goed onderbouwde eigen mening. In de les leren leerlingen samenwerken, presenteren, verdedigen van meningen en keuzes en het creatief oplossen van allerlei vraagstukken. Veel bij CKV geleerde vaardigheden gebruiken leerlingen bij andere vakken en bijvoorbeeld ook bij het maken en presenteren van hun profielwerkstuk. Het bedrijfsleven zit te springen om mensen met al deze vaardigheden.
Door het vak CKV als examenvak te behouden worden grote groepen leerlingen van verschillende afkomst bereikt waarbij kunst en cultuur niet altijd als een
vanzelfsprekend onderdeel van hun leven wordt gezien. Gestandaardiseerde
testen hebben uitgewezen dat de resultaten van kunst- en cultuureducatie
op diverse terreinen positief genoemd kunnen worden.
Bovendien is het zo dat wanneer het vak CKV als examenvak behouden blijft
dit ook in de toekomst zorgt voor een grotere betrokkenheid bij musea en
andere kunstinstellingen.
Immers; de leerling van nu is het publiek van de toekomst