Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Het Stedelijk Lyceum (P F Goedheer)
|
Plaats
|
Zutphen
|
Datum
|
19 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
De vakken CKV en ANW dreigen van de lessentabellen te verdwijnen. Is het toeval dat die twee in één adem genoemd worden?
Wetenschappelijke kennis maakt deel uit van onze cultuur. Zonder deze kennis zou de samenleving en heel anders uitgezien hebben, dat staat buiten kijf. Er zouden geen medische voorzieningen zijn, geen transport, geen communicatie, geen kunstlicht, noem maar op.
Waarom kunnen we daar niet trots op zijn? Wetenschappelijke kennis moeten we koesteren, en daar hoef je geen natuurwetenschapper voor te zijn. Maar je moet er het belang van hebben leren kennen, en daar gaat het vak ANW voor.
ANW is geen natuurwetenschap, het gáát over natuurwetenschap. Hoe komen wij aan onze kennis, hoe gebruiken we deze nu en in de toekomst, wat zijn de valkuilen van het toepassen van nieuwe verworvenheden? Deze vragen mogen aan niemand voorbijgaan.
Wie hebben er het hoogste woord over een kenniseconomie? Zonder waardering voor onze kennis is dat een loze kreet, en zal de technische knowhow verder uitzaaien naar andere landen.
De ‘kernvakken’ Nederlands, Engels, wiskunde krijgen meer aandacht in de huidige ontwikkeling. Prima, maar volslagen zinloos als de vakmensen zich vervolgens weer opsluiten in hun ivoren torens en de relatie tussen wetenschap en samenleving op een heel laag pitje staat. Het vak ANW is een noodzakelijk hulpmiddel om dat te voorkomen.