Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Niftarlake College (drs. C.R. van Setten)
|
Plaats
|
Maarssen
|
Datum
|
8 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
1) Verplicht stellen wiskunde is niet verstandig. Er zijn heel goede leerlingen met prima toekomstperspectief die nu eenmaal niet goed zijn in wiskunde. Mocht men het toch verplicht stellen dan is er een andere mogelijkheid: maak voor dit soort leerlingen een uitzondering. Immers: goede Bèta-leerlingen kunnen volgens het Inrichtingsbesluit vernieuwde TF ook in aanmerking komen voor ontheffing van een (2e) moderne vreemde taal! In genoemd Inrichtingsbesluit zou dus ook plaats kunnen zijn voor ontheffing van wiskunde, hetgeen mij niet meer dan billijk lijkt.
2) Afschaffen van een kunstvak is ook onverstandig, maar om een andere reden. De leerlingen die voor de 'harde' vakken gaan hebben in het vervolg van hun leven baat bij input van de niet-zakelijke vakken. Het gaat hier om persoonlijkheidsvorming die voor elk mens van belang is. In ons curriculum ligt er al een erg groot accent op de 'cerebrale' ontwikkeling, training op het gebied van emoties (EQ) en persoonlijkheidsontwikkeling is perifeer. Een toekomstig manager bijvoorbeeld kan veel baat hebben bij wiskunde en economie, maar als hij burn-out raakt dan heeft hij daar niets aan. Dan komen de vakken 'achter de streep' weer in zicht: beeldend, muziek, fitness, levensbeschouwing, filosofie.... elke coach en hulpverlener zal dit kunenn bevestigen. Wij moeten 'heel de mens' onderwijs bieden. Dus, minister: niet doen!