Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Pier K (Drs. B.E.M. Elders)
|
Plaats
|
Hoofddorp
|
Datum
|
8 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als projectleider voor cultuureducatie VO namens de gemeente en een instelling voor cultuureducatie ben ik verbaasd en geschrokken dat dit voorstel wordt gedaan.
Dit betekent dat alles wat in de afgelopen 30 jaar i.s.m. de scholen is opgebouwd wordt weggevaagd. Maar veel belangrijker: we bereiden onze jongeren hiermee niet goed voor op hun toekomst. Juist kunst en cultuur in brede zin, leidt jongeren op tot creatieve, innovatieve en kritische wereldburgers. Mensen die de wereld zo nodig heeft om onze toekomstige kennismaatschappij vorm te geven. Creativiteit, onderzoek en ontwerp zijn onlosmakelijk hiermee verbonden en zijn ingebed in kunst en cultuur.
Afschaffen van CKV als vak zou een zeer kortzichtig, onverstandig en onverkwikkelijk besluit zijn.
Ik sluit mij aan bij de onderstaande argumenten die CJP heeft opgesteld:
1. Als het belang van cultuuronderwijs niet al op school is ingebed, biedt het wegnemen van een verplichting geen kwaliteitsimpuls. In het verlengde van de redenatie die de minister aanhoudt, zou je alle verplichte vakken kunnen afschaffen.
2. Als CKV niet langer verplicht is, zal een aantal scholen kiezen om het organisatorisch zware en relatief dure vak niet langer aan te bieden op basis van pragmatische redenen in plaats van inhoudelijke.
3. Het wegvallen van CKV zal direct gevolgen hebben op de inspanningen die de culturele instellingen doen op het gebied van cultuureducatie.
4. Het verplicht houden van het vak, dat creatief en onderscheidend denken stimuleert, biedt juist een brede basis voor de kernvakken.
5. De kunstvakdocent heeft voor een serieuze aanpak van zijn vak serieus draagvlak nodig. Als het vak niet meer verplicht is, wordt het nog sterker afhankelijk van het enthousiasme en de inzet van de individuele docent.
6. Het wetsvoorstel gaat voorbij aan de ‘Bildungs’-gedachte om jonge mensen voldoende algemene ontwikkeling mee te geven om straks in het leven succesvol te zijn. Het eenzijdig concentreren op taal en rekenen geeft geen betere studenten, maar vooral armere studenten.
7. Sinds de invoering van CKV zijn er docenten getraind, schoolwerkplannen ontwikkeld en mooie projecten bij instellingen ontstaan. Nu wordt er beleid gemaakt om deze koers te stoppen. Terwijl het veel minder moeite en tijd kost om het juist uit te bouwen en te stabiliseren.