Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Melanchthon (M Bremer)
Plaats Bergschenhoek
Datum 5 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Twee belangrijke punten. Ten eerste: Behoud van ckv als vak
voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.Ten tweede: Behoud van een reële
keuzemogelijkheid voor het kunstvak op havo in het profiel Cultuur en Maatschappij.
Toelichting: De minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen dient onderwijs in culturele - en
kunstzinnige vorming te garanderen en de kwaliteit van dat onderwijs voor alle leerlingen te
waarborgen. De minister geeft zelf aan dat onderwijs een brede culturele en kunstzinnige vorming
dient en dat dit een belangrijke taak in het curriculum is. Ik ben het in dit opzicht van harte eens
met de minister. Ik ben echter verbijsterd over haar voorstel om ckv als vak af te schaffen en de
keuze voor het kunstvak op havo in het profiel C&M zo vergaand te beperken.

Vijf argumenten op basis waarvan ik bovengenoemde twee
wijzigingen van het wetsvoorstel kan onderbouwen:
1: Behoud van het vak ckv: dat is de beste garantie voor kunst- en cultuuronderwijs voor alle
leerlingen.
2: Behoud van het vak ckv en een reële keuze voor een kunstvak op havo: dat biedt de beste garantie
voor kwaliteit in onderwijs.
3: Behoud van werkgelegenheid voor gekwalificeerde docenten ckv en kunstvakdocenten: dat is
noodzakelijk voor het leren van complexe, hogere denkvaardigheden zoals creatief denken, door
leerlingen.
4: Behoud van het vak ckv is noodzakelijk in het kader van haalbare educatieve doelstellingen voor
musea en culturele instellingen.
5: Behoud van het vak ckv is belangrijk omdat dit gewenst is door de minister zelf, veel scholen (zoals
de cultuurprofielscholen), ouders, leerlingen en politieke partijen.

"Cultuureducatie hoort thuis in het hart van het onderwijs: daar wordt een fundament gelegd voor de
culturele ontwikkeling van kinderen." (Onderwijsraad & Raad voor Cultuur, 2012).