Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Maurick College (de heer C.W.M. Swinkels)
Plaats Vught
Datum 22 november 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Geachte minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker,

Hierbij wil ik u verzoeken het concept wetsvoorstel te wijzigen gericht op:

Behoud van het vak ckv als verplicht vak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo en behoud van een reële keuzemogelijkheid voor een kunstvak op de havo in het profiel C&M

Uw voorganger demissionair minister van Bijsterveldt heeft een concept wetsvoorstel gelanceerd waarbij zij voorgesteld heeft het vak ckv af te schaffen als verplicht examenvak, om daarmee de kwaliteit te bevorderen.

Het is crisistijd. Een tijd van bezuiniging en verharding van het klimaat. Een tijd van harde bezuiniging, ook in de kunst en cultuurwereld. Ook een tijd waarin we bepaalde vakken "kernvakken" gaan noemen en de kwaliteit in met name die vakken willen versterken.
Maar wat hebben we aan scholieren die zich niet meer bewust zijn van de kunst en cultuur in Nederland, de culturele identiteit van hun omgeving en hun eigen plaats hierin? Niets!
Ik zie nu in mijn werk als decaan al dat leerlingen in deze tijd zo exact mogelijk willen kiezen: allemaal een Natuurprofiel en anders toch wel het Ecomonie en Maatschappijprofiel. Met als resultaat dat leerlingen niet altijd kiezen voor vakken waar hun kracht ligt. Collega-docenten die leerlingen in de klas krijgen die het niveau van hun vak moeilijk aan kunnen, studieresultaten tegenvallen, studievertraging wordt opgelopen. En als leerlingen hun diploma hebben gehaald kiezen ze vaak tóch geen studie die aansluit op hun profiel.

Het afschaffen van CKV als verplicht examenvak is een nieuw signaal in de foute richting! Bovendien is het duidelijk dat je door het vak ckv af te schaffen scholen in de problemen brengt, omdat zij dan wel iets moeten doen aan culturele en kunstzinnige vorming, zonder vak, zonder lesuren, zonder gekwalificeerde docenten en zonder formatie (= geld). Dit gaat ten koste van de school of ten koste aan de culturele en kunstzinnige vorming.

Hoogachtend,

Coen Swinkels
decaan
docent muziek
Maurick College Vught