Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Zaanlands Lyceum (drs M.E. Groot)
|
Plaats
|
Amsterdam / Zaandam
|
Datum
|
10 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het lijkt me stug dat de schooleigen invulling van een cultuuronderdeel een kwaliteitsimpuls geeft -- op de school waar ik werk, wordt CKV gegeven door uitstekende docenten die hun leerlingen weten 'mee te krijgen'.
Leerlingen die meer tijd nodig hebben voor Nederlands, Engels en wiskunde dan beschikbaar is in het huidige curriculum, horen klaarblijkelijk niet in het HAVO/VWO thuis. Hoewel iedere ouder zijn kind een HAVO/VWO-diploma gunt, kunnen niet alle leerlingen de stof aan. Als zij er extra tijd in willen steken, moeten ze dat zelf in hun eigen tijd doen, buiten school. Ik vind het een verarming van de algemene ontwikkeling van 'echte' HAVO/VWO-leerlingen als zij geen CKV meer krijgen omdat anders de zwakke broeders (m/v) geen HAVO/VWO-diploma kunnen halen.
Hoe kun je verwachten dat leerlingen die de stof alleen aankunnen als ze extra tijd en les krijgen, vervolgens in het hoger onderwijs wel slagen?
De strengere exameneisen geven ongetwijfeld al een kwaliteitsimpuls.
Het vak CKV brengt zaken van grote waarde onder de aandacht van de leerlingen, een waarde die toevallig niet in klinkende munt is uit te drukken en die daardoor onbelangrijk lijkt. Zoals Lucebert het zo mooi zei: "Alles van waarde is weerloos." Het lijkt me een belangrijke taak van onze kamerleden om dat wat weerloos en waardevol is, te behoeden.