Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Veluws College Walterbosch (MM Revet)
|
Plaats
|
Apeldoorn
|
Datum
|
4 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik reageer op het voorstel om CKV af te schaffen in de tweede fase van het HAVO/VWO. Ik heb inmiddels aardig wat jaar ervaring als docent CKV zowel op HAVO als op VWO niveau. Het is enerzijds een geweldig platform om leerlingen een stuk algemene ontwikkeling mee te geven op een terrein waar velen van hen van huis uit niet of nauwelijks mee in aanraking komen. Daarnaast biedt het ook leerlingen mogelijkheden om op heel veel verschillende manieren hun eigen creativiteit te ontdekken of uit te leven op een wijze waarvoor bij andere vakken niet of nauwelijks ruimte voor is. Dit is een vak waar ze hun hele verdere leven plezier van kunnen houden. Zoals planten en kunstwerken, mooie gordijnen, kaarsen etc de decoratie vormen van een woning en het woonplezier verhogen, zo zijn muziek, film, theater, dans etc de decoratie van je leven! Velen zullen hier uiteindelijk zelfs meer aan hebben dan aan wiskunde, scheikunde of natuurkunde.
Kortom: ik vind het een buitengewoon slecht idee om dit prachtige vak, waarbij ik met veel plezier leerlingen van een hele bijzondere kant heb leren kennen, af te schaffen en daar een mijns inziens veel te vrijblijvende algemene wettelijke opdracht tegenover te stellen. Inmiddels zijn er op vele scholen prachtige en uitdagende programma's ontwikkeld, waar veel tijd, energie en vooral ook heel veel enthousiasme in is gestoken.
In dit digitale tijdperk vormt dit vak een verplichte verrijking en verbreding van het blikveld van verreweg de meeste leerlingen. In vele verslagen van culturele activiteiten die leerlingen hebben ondernomen, heb ik gelezen dat leerlingen positief verrast werden door datgene wat ze beleefd hadden.