Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam oud-docent Marnix College (drs. W.M. van der Veur)
Plaats Ede
Datum 7 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
CKV berust op zes pijlers: Theater, Film, Muziek, Dans, Beeldende Kunst en Architectuur. Door theoretische en praktische inleidingen in die onderdelen krijgen leerlingen ook een basis voor veel andere (cultuur)vakken. Zij ervaren vervolgens met eigen ogen en oren (meestal voor het eerst) die onderdelen door voorstellingen, uitvoeringen, exposities te bezoeken en een stadsarchitectuurwandeling te maken. Die concrete basis krijgen ze nooit in andere vakken. Bovendien moeten zij daarvan schriftelijke verslagen maken ( in helder Nederlands ! een kans voor nuttige integratie). Integratie van het vak voor elke leerling is onmogelijk. Moet een ( dus niet iedere !) leerling voor Muziek en/of Beeldende Vorming dan verplicht naar een uitvoering, resp. museum ? En wat blijft over van de andere vakonderdelen ? Van zinvolle en concrete integratie voor iedere leerling kan zo geen sprake zijn. Een verplicht vak dat destijds door de overheid in het leven is geroepen,wordt om zeep geholpen. Treurig voor de leerling en jarenlang intensief werk van docenten. CKV als basisvak moet blijven !