Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
CS De Hoven (Dhr H Den Hollander)
|
Plaats
|
Gorinchem
|
Datum
|
6 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Inzake de afschaffing van het vak ckv en het beperken van de keuzemogelijkheden van de kunstexamenvakken:
Onderwijs is meer dan het vergaren van kennis. Eénzijdig inzetten op rekenen en taal, zoals de minister voorstaat, doet geen recht aan het ontwikkelen van de gehele mens; creatieve, geestelijke en emotionele vorming zijn naast de verwerving van cognitieve vaardigheden van wezenlijk belang voor de vorming van onze leerlingen in hun aanloop naar volwaardige deelnemers binnen onze samenleving. Juist en vooral bij de kunstvakken leren leerlingen vaardigheden en doen ze kennis op, op een wijze die uniek is binnen het leren op school. De minister lijkt onvoldoende oog te hebben of belang te hechten aan deze bijzondere plaats die de kunstvakken innemen. Het voornemen van de minister berust tevens op een aantal aannames: " verdieping binnen de culturele vorming zal plaatsvinden, wanneer deze wordt aangeboden binnen de vakken nederlands en geschiedenis". Zulke aannames zijn niet alleen een broos fundament onder de voorgestelde plannen, maar tevens fnuikend en beledigend voor de kunstvakdocenten. Dat de voorgestelde plannen om het vak ckv te schrappen en het kunstvak als examenvak te marginaliseren een groot aantal banen gaat kosten en voor een hoge mate van kapitaalvernietiging zorgt ( o.m. Opleidingen, kosten aan gebouwen, inventarissen etc.) zal binnen de politiek ook een belangrijk onderwerp van zorg moeten zijn.