Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Markenhage, Daltonschool voor mavo, havo, vwo (A. Vos)
|
Plaats
|
Breda
|
Datum
|
20 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Met CKV en KCV lessen draagt het VO onderwijs voor een belangrijk deel bij aan vier culturele competenties: receptief vermogen, reflectief vermogen, analyserend vermogen en creërend vermogen, en aan een competentie waarin alle competenties samen komen: vermogen tot presenteren (de leerlingen kunnen cultuuruitingen van zichzelf en anderen presenteren en toelichten). Juist voor leerlingen in de bovenbouw is dit van groot belang voor hun ontwikkeling.
Met het afschaffen van CKV houdt de leerlijn culturele competenties op na leerjaar 3 in de onderbouw terwijl nieuwe modellen ontwikkeld worden (Cultuur in de Spiegel) om juist leerlijnen door te trekken en te verbeteren tot in de bovenbouw. Ik pleit vurig voor het behoud van CKV in de tweede fase havo en vwo.
Bijlage