Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Ma. H. V. Rambonnet
|
Plaats
|
Driebergen-Rijsenburg
|
Datum
|
9 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Als ckv leraar en museumdocent wil ik de minister hierbij dringend verzoeken dit wetsvoorstel aan te passen gericht op twee belangrijke punten. Ten eerste: Behoud van ckv als vak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.Ten tweede: Behoud van een reële keuzemogelijkheid voor het kunstvak op havo in het profiel Cultuur en Maatschappij.
"Cultuureducatie hoort thuis in het hart van het onderwijs: daar wordt een fundament gelegd voor de culturele ontwikkeling van kinderen." (Onderwijsraad & Raad voor Cultuur, 2012).
Het citaat komt uit een recent verschenen rapport over de staat van kunsteducatie in het primair onderwijs. Als de minister het advies van de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur opvolgt, en cultuureducatie in de vroege studieloopbaan van kinderen verbetert maar tegelijkertijd het cultuuronderwijs in een later stadium verarmt ontstaat er een tegenstrijdig beleid waarin de noodzaak van langlopende leerlijnen volkomen wordt genegeerd.
In het onderwijs wordt steeds meer de nadruk gelegd op de exacte vakken, dit mag niet ten koste gaan van veel vaardigheden die leerlingen ook nodig hebben om te functioneren in de huidige complexe samenleving, zoals: creatief denken, kritisch denken en communicatieve vaardigheden (zogenaamde 21st century skills zie www.p21.org); vaardigheden die juist in het vak CKV worden ontwikkeld.
Havo en vwo moeten leerlingen voorbereiden op het beroepsonderwijs. Wanneer het vak CKV verdwijnt, zal dit betekenen dat veel opleidingen minder verdiepend onderwijs kunnen geven aangezien leerlingen te weinig culturele bagage bezitten bij aanvang van hun vervolgopleiding.
In het middelbaar onderwijs worden nog steeds de kunstmatige grenzen tussen de vakken bewaakt. CKV biedt de kans om vakoverstijgend te werken met levensechte langlopende taken waarin veel mogelijkheden bestaan om de schoolomgeving te verlaten en zo de isolatie van de school te doorbreken. Ofwel CKV biedt de kans om onderwijs te geven waarin leerlingen beter worden voorbereid op de huidige pluriforme samenleving waarin omgaan met verschillende culturele invloeden steeds belangrijker wordt.
Valentijn Rambonnet
Museumdocent/Eerstegraadsleraar CKV en Kunst Algemeen