Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam VC Walterbosch (dhr. S. Keuning)
Plaats Apeldoorn
Datum 5 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Dit wetsvoorstel geeft scholen meer ruimte om aandacht te kunnen besteden aan de kernvakken. Onderdeel van de voorgestelde maatregelen is het afschaffen van Culturele en kunstzinnige vorming (CKV) als verplicht examenvak voor de leerlingen van de Tweede Fase. Het afschaffen van de verplichting zal, volgens de toelichting op het wetsvoorstel, een kwaliteitsimpuls betekenen voor de culturele vorming.

Dit is een slecht voorstel. Er is geen enkele onderbouwing voor de veronderstelling dat het weghalen van de verplichting om uren voor CKV te roosteren leidt tot een kwaliteitsimpuls. Het gevaar van dit voorstel is dat culturele vorming alleen nog in de marge enige invulling krijgt. Zonder goede verankering verdwijnt het op den duur helemaal.

Voor bevlogen docenten die -ook buiten hun lesuren- scholen kunnen laten bruisen, dreigt ontslag. Maar los daarvan dreigt er op de lange duur nog meer. ‘Cultuur is niet de kers op de taart, maar is nodig om de taart te bakken’ (Bert Anciaux). Een vak waarin de eigen verbeelding wordt gestimuleerd en waarin ruimte is voor bespiegeling op kunst en cultuur uit het verleden en heden, is geen overbodige luxe. Innovatief en creatief denken zijn voor de toekomst minstens zo hard nodig als rekenen en taal. ‘Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal’ zei Einstein al.