Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Heerenlanden College Leerdam (N.N. Van der Velde)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
4 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het van ckv afschaffen als verplicht eindexamen vak is funest voor de cultuureducatie binnen de middelbare school. Onderbrengen bij een ander vak is flauwekul, het zal door de meeste directies worden gezien als een welkome bezuiniging. De andere vakken hebben geen expertise op dit gebied, hoe kun je dan de kwaliteit waarborgen? Dat kan alleen als het vak gegeven wordt door gekwalificeerde docenten.
Door het verplicht houden van het vak, dat creatief en onderscheidend denken stimuleert, wordt juist een brede basis geboden voor de kernvakken.
Het wetsvoorstel gaat voorbij aan de ‘Bildungs’-gedachte om jonge mensen voldoende algemene ontwikkeling mee te geven om straks in het leven succesvol te zijn. Het eenzijdig concentreren op taal en rekenen geeft geen betere studenten, maar vooral armere studenten.