Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (Dr. K. Hoogeveen)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
10 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
De HBO lectoren kunsteducatie wijzen de voorgestelde afschaffing van het examenvak CKV af, omdat di een ernstige bedreiging is voor een doorlopende leerlijn culturele vorming.
De beleidsbrief ‘Meer dan kwaliteit ’ stelt dat cultuureducatie belangrijk is voor de persoonlijke ontwikkeling en voor de creativiteit van onze samenleving. De overheid wil jongeren daarom op het gebied van cultuur een stevig fundament bieden. Voorwaarde daarvoor is duidelijkheid over wat er van scholen en culturele instellingen wordt verwacht op het gebied van cultuureducatie, bijvoorbeeld door het borgen van doorlopende leerlijnen. Het wetsvoorstel om CKV als verplicht examenvak af te schaffen staat haaks op verankering, duidelijkheid en borging. De invulling van culturele vorming in de tweede fase geheel overlaten aan individuele scholen en docenten ondermijnt een doorlopende leerlijn voor alle leerlingen.
De huidige exameneisen van CKV laten genoeg ruimte voor scholen. Het schrappen van het vak CKV leidt niet tot meer kwaliteit. De veronderstelde positieve effecten worden nergens onderbouwd. Het is niet voor niets dat ten aanzien van het verhogen van de kwaliteit van het reken- en taalonderwijs, voor een tegengestelde benadering is gekozen. Zowel het afschaffen van CKV als verplicht vak, als het intrekken van de subsidie voor de cultuurkaart zullen de kwaliteit niet ten goede komen. Daarmee worden de resultaten van bijna twee decennia beleidsinspanningen op dit gebied teniet gedaan.
De lectoren kunsteducatie:
Folkert Haanstra, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
Peter Hermans , ArtEZ, hogeschool voor de kunsten
Karin Hoogeveen, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
Jeroen Lutters Hogeschool Windesheim
Anne Nigten, Hanzehogeschool/Minerva