Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Lyceum Oudehoven (D Bucher)
Plaats Gorinchem
Datum 6 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het beperken of afschaffen van CKV zal niet alleen leiden tot een verarming van het kunst- en cultuuronderwijs, maar van het gehele onderwijs en de verarming van een generatie mensen in Nederland.

CKV draagt bij aan het ontwikkelen van vaardigheden die bij geen enkel ander vak zo nadrukkelijk aan de orde komen. En dan bedoel ik niet alleen de kennis en vaardigheden voor een rijkere beleving van kunst en cultuur. Er zijn heel veel scholen die voor de praktische invulling van CKV elk jaar met alle leerlingen een theatervoorstelling maken. Zij ontwikkelen daarmee de volgende vaardigheden:

1. reflectieve vaardigheden (op jezelf en anderen dmv kunst).
2. samenwerkingsvaardigheden om gezamenlijk iets te creëren en op te bouwen.
3. het vermogen om zelfstandig en onafhankelijk je eigen ontwikkeling vorm te geven. Zowel door zelf de eigen culturele activiteiten te organiseren, als door deelname in een gezamenlijk gemaakt kunstwerk.
4. het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar.
5. het vermogen om probleemoplossend te werken en realistisch te zijn.

Nog afgezien van het feit dat ze deze vaardigheden bij andere vakken inzetten en ook later nodig hebben om goed te kunnen participeren in de samenleving, laat het mensen, in zo’n cruciale fase van hun leven, ervaren dat hun bijdrage bestaansrecht heeft en dat zij zelf er toe doen. Dit wetsvoorstel doet CKV af als "leuk voor erbij, maar verder nutteloos". Het gaat daarmee voorbij aan de meerwaarde van CKV voor de andere vakken en voor het succesvol participeren in de samenleving.

De redenatie dat het niet verplicht stellen en beperken van CKV zal leiden tot meer kwaliteit is echt onnavolgbaar. Dat zou omgekeerd namelijk betekenen dat de verhoogde nadruk op Nederlands Engels en Wiskunde zal leiden tot een kwaliteitsafname bij die vakken! Wiskunde is, zoals ergens in het voorstel staat, inderdaad handig om de hypotheek in te kunnen vullen (zonder wiskunde kom je ook een heel eind). Maar als het er werkelijk om gaat in dit leven, als het gaat om het leren beleven van schoonheid, als het gaat om (dmv een kunstwerk) het leren waarderen van de de visie van anderen, als het gaat om het gevoel dat je verbonden bent met iets dat groter is dan jezelf, als het gaat om het gevoel dat je onafhankelijk en zelf in staat bent om je eigen leven te organiseren, dan is kunst- en cultuuronderwijs van fundamenteel belang voor jongeren.