Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Da Vinci College (Lic. AMC Dezitter)
Plaats Leiden
Datum 9 november 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het vak CKV is op onze school een heel belangrijk vak: veplicht in de bovenbouw, voorbereidend in de onderbouw via het CKV junior.
De docente heeft haar eigen programma ontwikkeld waarin de jongere en de oudere leerling meegenomen wordt in de wereld van kunst en cultuur. Hierbij wordt de leerling gestimuleerd naar zichzelf te kijken, te durven, te experimenteren. Gekoppeld hieraan zit de beleving van onze eigen missie waarin respect centraal staat: iedere leerling kijkt, luistert en waardeert de ander bij optredens, voorstellingen en activiteiten.Het vak CKV is tevens een broedplaats van projecten waarin vele vakken samenwerken. Bijvoorbeeld: de sectie wiskunde heeft samen met CKV het onderwerp perspectief aangepakt. Voor sommige leerlingen een moeilijk wiskundig onderwerp, met de hulp van CKV, kijken naar, bezoeken van musea en exposities hebben de leerlingen inzicht gekregen en halen mooie cijfers wiskunde c.Binnen het vak CKV kennen we het onderdeel "so you wanna be an architect", een project gestart vanuit gebouw en archtitectuur, verbonden met natuurkunde en wiskunde vakinhoudelijk, samenwerkend met de gemeentelijke architecten en deskundigen, in conclaaf met ouders die op school de leerlingen begeleiden in verschillende deeldisciplines.Een derde voorbeeld is het project Game 3.0. Een game wordt in de CKV les, met de bovenbouwleerlingen vormgeven, waarna meerdere basisscholen onze school bezoeken om met de docent CKV en de bovenbouwleerlingen een eigen game te maken.Ik kan nog veel langer doorgaan.......Dit vak heeft beweging in het vastgeroeste vakkenonderwijs teweeg gebracht.De leerlingen blijven na schooltijd hangen om met CKV verder te werken, vragen de juf om extra opdrachten, maken hun portfolio onder haar begeleiding. De docent is niet voor niets finaliste van leraar van het jaar geworden!Dit vak is waardevol: met alle mogelijkheden en verbindingen, waar leerlingen de tijd en de ruimte krijgen om naar buiten en naar binnen, naar zichzelf te kijken, waar ze leren dat sommige, voor hen moeilijke vakken, anders te bekijken zijn en hierdoor begrijpelijk worden.In dit vak is geinvesteerd, hebben collega's zich ontwikkeld, hebben ze energie gestopt in het vormen van netwerken, gaat het om veel meer dan alleen "kunst"....Dit vak gaan we weer afschieten omdat het geen aanwijsbare en meetbare resultaten laat zien? In CKV worden jongeren tot mensen en mondiale burgers gemaakt en dat is, met het oog op de toekomst, van groot belang!