Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Nederlandse Museumvereniging (J. Meeter)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
5 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Musea nemen hun educatieve rol zeer serieus. Veel subsidiegevers hebben van deze educatieve rol ook een voorwaarde voor subsidie gemaakt. En terecht, musea vinden het belangrijk een rol te spelen bij de culturele vorming van scholieren. Zij willen dat elk kind in Nederland een culturele basis meekrijgt. Daarom is het onverstandig om CKV als verplicht vak uit de bovenbouw van HAVO en VWO te laten verdwijnen. Dit is juist een periode dat scholieren zelf op pad gaan om hun culturele voorkeur te zoeken en te verdiepen. Door zelf te zoeken naar, bezoeken van en reflecteren op culturele activiteiten wordt de leerling maximaal geprikkeld en gevormd. De Nederlandse Museumvereniging vindt deze onderwijsvorm enorm waardevol. Zij beseft zich dat dit veel vraagt van scholen. Het is daarom verstandig dat het regeerakkoord scholen en culturele instellingen vraagt hun krachten te bundelen. De musea werken hier graag aan mee. Het loslaten van verplicht CKV onderwijs in de bovenbouw van HAVO en VWO zal er echter voor zorgen dat scholen leerlingen minder ruimte bieden om zelf cultuur te ontdekken. Daarmee verdwijnt veel opgebouwde kennis en de kroon op de cultuureducatie in het primair onderwijs en de benedenbouw van HAVO en VWO.