Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Betrand Russell College (P.P. Steen)
|
Plaats
|
Krommenie
|
Datum
|
7 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
1) Afschaffen CKV:
Als een van de verwachte effecten van de regeling wordt genoemd: "een kwaliteitsimpuls van het cultuuronderwijs".
Vanaf de invoering van dit vak is op alle scholen gewerkt aan een praktische en theoretische invulling van het curriculum. Dat viel niet mee; het heeft jaren geduurd, maar nu staat het vak "als een huis". De betrokken docenten hebben zich in dit vak gespecialiseerd, niet zelden docenten die ook lesgeven in de kunstvakken.
Het effect van het afschaffen van ckv zal zijn dat scholen zelf mogen bepalen hoe zij dit vak inrichten. Het is zeker niet ondenkbaar dat er scholen zullen zijn die het vak gaan onderbrengen bij andere vakken, zoals geschiedenis of bij de talen. Gelet op de nieuwe status van de "kernvakken" Nederlands, Engels en wiskunde valt het ergste te vrezen. Vakken (lees: collega's) zullen tegen elkaar worden utgespeeld.) Zo gaan die dingen nu eenmaal.
Het hele voorstel ademt een sfeer van "ruimte maken" voor de kernvakken. Betekent dit ook dat het vak ckv is mislukt? Dat lijkt mij niet. In elk geval wordt dat nergens als argument genoemd.
Het is een moeilijk vak om te geven, veel buitenschoolse activiteiten waar elk jaar de lesinhoud op moet worden afgestemd. De status van het vak wordt nog wel eens door leerlingen en ouders onderschat. Ckv is een vak waarvoor je geen cijfer op je eindlijst krijgt, het enige vak ook nog eens (lichamelijke opvoeding laat ik hier even buiten beschouwing). Dit wordt door leerlingen en ouders vaak geïnterpreteerd als "dus niet zo belangrijk". Het wordt er voor de ckv-docent niet eenvoudiger op en het vak niet lichter.
Mijn mening:
Ckv niet afschaffen maar juist beter beschermen en versterken. Een kwaliteitsmpuls is een goed idee, maar niet op deze manier.
2) Wiskunde verplicht in profiel C&M
Dit leidt tot een keuzebeperking voor de kunstvakken op het havo. Hiermee komt de keuze voor de kunstvakken onder druk te staan. Hier dreigt marginalisering voor de kunstvakken. Ook hier geldt: zijn de kunstvakken mislukt? Nergens wordt dit als argument aangevoerd. Er moet "ruimte worden gemaakt" voor wiskunde, dat is het argument.
Mijn mening:
Voorkom marginalisering van de kunstvakken. Liever een kwaliteitsimpuls.