Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
vredenburg (lucine schipper)
|
Plaats
|
utrecht
|
Datum
|
23 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
"Culturele en kunstzinnige vorming blijft uitdrukkelijk een wettelijke verplichting". Waarom dan in tijden van economische crisis de structuur die voor het voldoen aan die verplichting opgebouwd is volledig afbreken? (Vak-)docenten ontslaan? Het is een illusie te denken dat zonder gespecialiseerde docenten het Voortgezet Onderwijs alsnog met een goed inhoudelijk plan voor de culturele vorming van leerlingen aan komt zetten.
En dat ontneemt de leerlingen, juist in deze sombere tijd, de kans op het verwerven van nieuwe inzichten dmv kunst en cultuur. Op de kans hun eigen creatieve vermogen te ontdekken, en daar zelfvertrouwen en dus de kans op een steviger toekomst aan te ontlenen.
Culturele en kunstzinnige vorming in het VO een vrijblijvende vorm geven werkt vervlakking en gemakzucht in de hand, ridiculiseert daardoor een groot deel van de culturele sector in de ogen van veel leerlingen, ontneemt dus culturele instellingen de mogelijkheid jongeren te inspireren en ontneemt diezelfde jongeren tenslotte hun hoogstnoodzakelijke kans op die inspiratie!
Structureel en goed cultuuronderwijs draagt bij aan persoonlijke ontwikkeling. Persoonlijke ontwikkeling is economisch interessant, is maatschappelijk interessant, en leidt tot beschaving. En daar kan een land, zeker tijdens een economische crisis, niet genoeg van hebben.
Investeer slim in het economische en maatschappelijke klimaat van Nederland door het vak CKV niet af te schaffen, de bestaande structuren en kennis te handhaven, het vak van stevige eindtermen te voorzien.