Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Lyceum Schravenlant (M van den Born)
|
Plaats
|
Schiedam
|
Datum
|
29 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Betreft de afschaffing van het vak CKV en de invoering van het vak wiskunde op de HAVO in het profiel C en M.
Naast alle al genoemde argumenten als de paradoxale redenering dat afschaffen van vakken een verdieping inhoudt, de verspilling van opleiding en kwaliteit van docenten, en de toegevoegde waarde in algemene zin, lijkt me ook relevant dat juist als gevolg van het vak CKV er leerlingen zijn die voor het eerst van hun leven een museum/ voorstelling/theater bezoeken. Zeker in het kader van de verheffingsgedachte, maar ook puur als kennismaking met een andere cultuur een uitermate belangrijk gegeven.
Tot slot: laatstelijk stond er een artikel in de krant over de interesse vanuit bijvoorbeeld China voor Nederlands design, en de hoeveelheid geld die die bedrijfstak genereert. Het lijkt me ook vanuit dat perspectief zinnig om na te denken over de waarde van een val als CKV of Kua/Kubv. De laatste twee vakken zullen zeker te leiden hebben onder de invoering van de verplichting tot het volgen van het vak wiskunde in het profiel C en M op de HAVO.