Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Da Vinci College Kagerstraat (Coordinator en CKV docent Yvonne Gallagher)
Plaats Leiden
Datum 21 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik wil hierbij de minister dringend verzoeken haar wetsvoorstel aan te passen gericht op twee belangrijke punten.
Ten eerste: Behoud van ckv als vak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.
Ten tweede: Behoud van een reële keuzemogelijkheid voor het kunstvak op havo in het profiel Cultuur en Maatschappij.
Toelichting: De minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen dient onderwijs in culturele - en kunstzinnige vorming te garanderen en de kwaliteit van dat onderwijs voor alle leerlingen te waarborgen.
De minister geeft zelf aan dat onderwijs een brede culturele en kunstzinnige vorming dient en dat dit een belangrijke taak in het curriculum is, ik ben het in dit opzicht van harte eens met de minister.
Ik ben geheel verbijsterd over het voorstel om ckv als vak af te schaffen en de keuze voor het kunstvak op havo in het profiel C&M zo vergaand te beperken…
Er zijn vele sterke argumenten te benoemen ter motivatie om dit wetsvoorstel te voorkomen,
1: Behoud van het vak ckv: dat is de beste garantie voor kunst- en cultuuronderwijs voor alle leerlingen.
2: Behoud van het vak ckv en een reële keuze voor een kunstvak op havo: dat biedt de beste garantie voor kwaliteit in onderwijs.
3: Behoud van werkgelegenheid voor gekwalificeerde docenten ckv en kunstvakdocenten: dat is noodzakelijk voor het leren van complexe, hogere denkvaardigheden zoals creatief denken, door leerlingen.
4: Behoud van het vak ckv is noodzakelijk in het kader van haalbare educatieve doelstellingen voor musea en culturele instellingen.
5: Behoud van het vak ckv is belangrijk omdat dit gewenst is door de minister zelf, veel scholen (zoals de cultuurprofielscholen), ouders, leerlingen en politieke partijen.
"Cultuureducatie hoort thuis in het hart van het onderwijs: daar wordt een fundament gelegd voor de culturele ontwikkeling van kinderen." (Onderwijsraad & Raad voor Cultuur, 2012).