Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
RJM Horrichs
|
Plaats
|
Hasselt (BE)
|
Datum
|
10 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Vreemde maatregel. Welke minister kan eens een keer met fatsoenlijke argumenten onderbouwen dat kunstvakken een mindere waarde hebben als andere vakken? Kunstvakken dienen meerdere doelen: 1. de leerling een brede historische kennis mee te geven van de kunsthistorische ontwikkeling, zodat de leerling tevens makkelijker een link kan leggen met het 'volwaardige' vak geschiedenis. 2, de leerling prikkelen in zijn/haar fantasie en een eventuele interesse en talent (!) in een bepaalde kunstuiting wakker schudden
We hebben vroeger allemaal genoten van mannen en vrouwen als Toon Hermans, Hans Teeuwen, Het Nationale Ballet, Het Stedelijk Museum, etc. Mensen en instanties die er niet zouden zijn als er geen breed maatschappelijk draagvlak was voor kunst en cultuur. Door het vak CKV te behouden, creëer je juist een groter draagvlak daarvoor en een bredere algemene maatschappelijke verbondenheid tussen verschillende culturen. Want kunst brengt mensen samen.
Bijlage