Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Kalsbeek College, locatie Schilderspark (mw. drs. MSc A.J. van de Berg)
|
Plaats
|
WOERDEN
|
Datum
|
31 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik ben van mening dan ANW als verplicht vak in de bovenbouw van (havo) en vwo moet blijven.
We worden overspoeld door berichten, die het gevolg zijn van de invloed van de Natuurwetenschappen op de Samenleving: een frauderende hoogleraar, de zin of onzin van vaccinatie tegen de Mexicaanse griep, een kind met twee biologische ouders en twee wensouders en een draagmoeder...
Hoe kan men de consequenties van deze ontwikkelingen inschatten als er geen aandacht voor is op de Middelbare school? Natuurlijk komt de inhoud van de vakken aan bod bij de monovakken: sk, na en bi, maar expliciet aandacht voor de invloed van de wetenschap op de maatschappij is daar niet. Evenmin is daar ruimte voor de vraag hoe de geschiedenis van de natuurwetenschappen is verlopen en op welke manier de wetenschap betrouwbaarheid probeert na te streven. Bovendien lopen alle leerlingen zonder sk, na of bi deze scholing in wetenschappelijke betrouwbaarheid dan mis.
Juist de bewustwording daarvan en de vorming van een eigen standpunt
door de leerling is de kerntaak voor het vak ANW. Binnen een vak als Maatschappijleer is geen tijd en expertise aanwezig om deze aspecten te behandelen.
Nederland heeft met ANW een mooie onderwijsontwikkeling tot stand gebracht die zijn tijd eigenlijk vooruit was. Het zou merkwaardig zijn als Nederland zich afwendt van deze nieuwe ontwikkeling, in plaats van in de wereld aan het front te blijven van modern science onderwijs. Niet alleen om goed te blijven scoren in de PISA-toetsen maar vooral om Nederlandse leerlingen te blijven voorbereiden op de toekomst. Ik hoop dat het nieuwe kabinet ook in dit opzicht naar de toekomst blijft kijken.