Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
mevr. J.A.J Haasnoot
|
Plaats
|
Rijnsburg
|
Datum
|
6 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het vak ckv moet verplicht blijven als examenvak voor havo/vwom, en een reële keuzemogelijkheid voor een kunstvak op havo in het C&M profiel moet ook blijven.
Ten eerste zegt men dat scholen door de afschaffing van CKV meer ruimte heeft voor eigen invulling bij het vak CKV, maar er is nu immers ook al veel ruimte voor een schooleigen invulling bij CKV.
Ten tweede als CKV niet langer verplicht is, zal een aantal scholen kiezen om het organisatorisch zware en relatief dure vak niet langer aan te bieden op basis van pragmatische redenen in plaats van inhoudelijke.
Ten derde, het wegvallen van CKV zal direct gevolgen hebben op de inspanningen die de culturele instellingen doen op het gebied van cultuureducatie.
Ten vierde, het verplicht houden van het vak, dat creatief en onderscheidend denken stimuleert, biedt juist een brede basis voor de kernvakken.
Ten vijfde, de kunstvakdocent heeft voor een serieuze aanpak van zijn vak een serieus draagvlak nodig. Als het vak niet meer verplicht is, wordt het nog sterker afhankelijk van het enthousiasme en de inzet van de individuele docent.
Ten zesde, het wetsvoorstel gaat voorbij aan de ‘Bildungs’-gedachte om jonge mensen voldoende algemene ontwikkeling mee te geven om straks in het leven succesvol te zijn. Het eenzijdig concentreren op taal en rekenen geeft geen betere studenten, maar vooral armere studenten.
Ten zevende zijn er docenten getraind, schoolwerkplannen ontwikkeld en mooie projecten bij instellingen ontstaan sinds de invoering van CKV. Nu wordt er beleid gemaakt om deze koers te stoppen. Terwijl het veel minder moeite en tijd kost om het juist uit te bouwen en te stabiliseren.
Tot slot gaan er veel banen verloren.
dus er zijn veel meer en betere argumenten om het vak CKV te behouden dan argumenten om het vak CKV af te schaffen.