Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Kunst Leren met Plezier (coördinator MLHM de Leeuw)
|
Plaats
|
Middeenbeemster
|
Datum
|
9 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Beste mevrouw Van Bijsterveldt,
Cultuur is een basis behoefte. Maslow had het niet helemaal begrepen. Al sinds eeuwen dansen en zingen mensen samen of verbeelden zij wat onzegbaar is. Zonder dat zou de samenleving niet samenhangend zijn.
CKV als aparte stroom in het onderwijs afschaffen zou een ontkenning zijn hiervan. Een stap in de richting van de verdere economisering van onze samenleving. Ik denk niet dat het cultuuronderwijs door een cultuuropdracht een kwaliteitsimpuls krijgt. Natuurlijk! Afschaffing van subsidies , voor verschillende culturele instellingen, maakt mensen creatiever en geven misschien een kwaliteitsimpuls. Maar ik zie de ademnood bij velen. Natuurlijk! echte cultuurbeesten waaronder ikzelf zullen zich niet laten kennen en altijd naar een weg blijven zoeken om de verbeelding handen en voeten te geven. Maar niet zonder ademnood.
Vergoeilijkende woorden als "kwaliteitsimpuls" moet je dus maar niet overal proberen uit de hoge bezuinigingshoed te toveren. We weten nu wel inmiddels dat alle leidinggevenden getraind worden om het positieve te zien in vreselijke maatregelen en dit aan de burgers moeten verkopen. (een ervaringsdeskundige spreekt hier)
Er wordt geld van het cultuuronderwijs afgehaald en zonder extra gelden kan dit niet goed vorm krijgen.
Beste minister, u lijkt me een verstandig mens. U draagt een grote verantwoordelijkheid. Petje af. Maar wees niet te verstandig. Wees creatief en zoek met ons samen naar een weg om cultuur de plek in het onderwijs te blijven geven die het verdient.
Ik vindt het persoonlijk stuitend dat velen nog zoveel verdienen en dat kunst en cultuur (en de welvaart van de onderste inkomenslaag van de samenleving) hiervan de dupe zijn. Wat zijn een paar tientjes voor een goed verdiendende ambtenaar of manager?
Dus hier mijn bijdrage:
1. haal het geld waar het gemist kan worden (nogmaals). Consulteer hierover degenen met meer dan bovengemiddelde salarissen .
2. laat scholen zelf aangeven waar het dan wel gemist kan worden.
3. het iets commercieler maken van hun producties of producten kan misschien wat opleveren.
Cultuur is dé manier om mensen zich creatief en sociaal te laten ontwikkelen. Iets dat in de hele samenleving merkbaar zal zijn. Geef het alstublieft dan ook die plek in het onderwijs.
veel succes en vriendelijke groet
Maud de Leeuw