Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam ArtEZ hogeschool voor de Kunsten (MA FPGBM Meens)
Plaats Arnhem
Datum 23 oktober 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Het is zeer te betreuren dat er op een dergelijke wijze wordt omgegaan met het vak CKV. Na alle wijzigingen in de voorafgaande jaren zou men er verstandig aan doen om het vak met rust te laten. Het vak voegt, zoals ook vele deskundigen al hebben aangetoond, een wezenlijk element toe in de ontwikkeling van leerlingen. Zij komen in aanraking met andere dan de gebruikelijke materie, en leren de essentiële elementen van cultuur in de breedste zin van het woord. Zo ontwikkelen zij zich ook als mens, cultuur is immers de wijze waarop wij betekenis geven aan de wereld om ons heen, en kennis daarvan is onontbeerlijk voor het volwassen menselijk individu.
Bovendien vormt het vak CKV een welkome afwisseling in de wijze waarop leerlingen worden beoordeeld; niet altijd het objectieve, rationele leren staat voorop, maar de beredeneerde weergave van de eigen ervaring. Juist omdat dit talent vrijwel nergens anders tot uitdrukking kan worden gebracht, is het wezenlijk CKV te handhaven, ook als examenvak, niet in de laatste plaats omdat leerlingen met deze gave zich bevestigd zullen en kunnen zien.
Wanneer het vak geen eindexamenstatus meer heeft , wordt het vak nog minder serieus genomen dan nu het geval is. Het is triest om te constateren dat er docenten zijn die tijdens rapportvergadering aan CKV minder waarde toekennen dan aan wiskunde of aan Engels. Het wegnemen van de examenstatus zal dit zeker niet verbeteren, integendeel. Dat is treurig, omdat CKV een prachtig vak is, waarin veel leerlingen opbloeien en waarin school een hele nieuwe betekenis kan krijgen.