Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

Reactie

Naam Emmauscollege (dhr. Th.A. Tullenaar)
Plaats Rotterdam
Datum 27 november 2012

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Ik ben tegen het afschaffen van het verplichte vak CKV.
Het verdwijnen van CKV zou betekenen dat één van de peilers van een zorgvuldig opgebouwd en samenhangend cultuurbeleid van onze school zou verdwijnen. De cultuurkaart, de lokale culturele instellingen (in Rotterdam) en de traditionele kunstvakken vormen samen met het vak CKV de vier peilers van cultuureducatie. Pas door de invoering van het schoolbrede vak CKV en met de financiele ondersteuning van de cultuurkaart is er sprake van een structureel cultuurbeleid nota bene gericht op cultuureducatie. Deze twee impulsen van de overheid zijn van fundamenteel belang voor o.a.: een goede samenwerking tussen verschillende vakdocenten; eindelijk echt een vorm van vakoverstijgend onderwijs; enthousiasme m.b.t. buitenschoolse activiteiten; betrokkenheid van andere instellingen met de school(jeugd); informatie uitwisseling met educatieve diensten van culturele instellingen; een open mind van de schooljeugd en de ouders; een 'onafhankelijke' positie binnen de school. De rekening van de cultuurkaart is ook al bij de school neergelegd. Gelukkig neemt mijn schoolleiding het positief op en is bereid de eigen bijdrage te betalen. Maar door het vak CKV tot keuzevak in de vrije ruimte te degraderen ontstaat een negatieve spiraal. Door deze maatregel zal cultuureducatie slechts gevolgd worden door eenzijdige talenten (veelal op het gebied van tekenen en muziek) die toegang krijgen tot het eindexamen van de kunstvakken. De breed geörienteerde multi-talenten waar in onze samenleving zoveel behoefte aan is, worden tekort gedaan. CKV is nu nog voornamelijk een impuls op het gebied van cultuurbeleving maar kan als een van de weinige vakken doorontwikkelen tot talentvak dat ruimte biedt aan de excellente leerling en handvaten biedt aan de hulpbehoevende leerling. Geef dit vak een kans om die ooit zo mooi geformuleerde onderwijsdoelen en eindtermen te halen.