Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Vechtdal College (dhr. J.J. Van der Haar)
|
Plaats
|
Hardenberg
|
Datum
|
9 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Wat een merkwaardig voorstel!
Het vak ckv is juist ingevoerd om leerlingen te laten kennismaken met allerlei verschillende kunstuitingen... en ze dit te laten ervaren. In mijn lessen schotel ik mijn leerlingen niet alleen theorie voor maar laat ik mijn leerlingen acteren, filmen, schilderen en bezoeken ze een voorstelling in het theater naar keuze.
Over het algemeen hebben deze leerlingen erg veel plezier in dit vak en leren ze op een totaal andere manier dan ze bij andere vakken doen. Ik probeer mijn leerlingen te enthousiasmeren voor verschillende uitingen van kunst en cultuur... en met hen de dialoog aan te gaan. Soms verandert hun mening... en soms ook niet. Het zou op de lange termijn ervoor kunnen zorgen dat ze vaker een museum of voorstelling bezoeken.
Het afschaffen van dit prachtige vak kán echter niet zorgen voor een kwaliteitsimpuls van het cultuuronderwijs... integendeel. Diegene die dat heeft verzonnen moet wel een minister van economische zaken zijn. In het bedrijfsleven heb je echter niet alleen mensen nodig die kunnen rekenen maar ook mensen nodig die creatief zijn. Het bedrijf Apple (en ook Philips) was nooit zo succesvol geweest zonder de designers die er werkten.
Staatssecretaris Zijlstra is op de basisschool bezig om cultuur een meer prominente plaats te geven... terwijl dit d.m.v. dit wetsvoorstel in het voortgezet onderwijs juist wordt afgebroken. Dit begrijp ik niet.
Tot slot ben ik van mening dat je binnen het profiel C&M (CULTUUR & maatschappij)... ook een cultuur- én maatschappijvak zou moeten mogen/ kunnen kiezen als juist daar je interesses liggen!! Als dit niet meer kan zou ik de naam van dit profiel wijzigen.
Ik wens jullie veel wijsheid toe bij het nemen van een besluit.
Vriendelijke groet,
Joran van der Haar