Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Mgr. Frenckencollege (mevr. CTG Driessen)
|
Plaats
|
Oosterhout
|
Datum
|
10 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Mijn reactie op het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo:
Ten eerste: Behoud van ckv als vak voor alle leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo.
Ten tweede: Behoud van een reële keuzemogelijkheid voor het kunstvak op havo in het profiel Cultuur en Maatschappij.
Toelichting: De minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen dient onderwijs in culturele - en kunstzinnige vorming te garanderen en de kwaliteit van dat onderwijs voor alle leerlingen te waarborgen. De minister geeft zelf aan dat onderwijs een brede culturele en kunstzinnige vorming dient en dat dit een belangrijke taak in het curriculum is. Wij zijn het in dit opzicht van harte eens met de minister. We zijn echter verbijsterd over haar voorstel om ckv als vak af te schaffen en de keuze voor het kunstvak op havo in het profiel C&M zo vergaand te beperken.
Ik reik de minister daarom graag 7 argumenten aan op basis waarvan zij bovengenoemde twee wijzigingen van het wetsvoorstel kan onderbouwen:
1: Behoud van het vak ckv: dat is de beste garantie voor kunst- en cultuuronderwijs voor alle leerlingen.
2: Behoud van het vak ckv en een reële keuze voor een kunstvak op havo: dat biedt de beste garantie voor kwaliteit in onderwijs.
3: Behoud van werkgelegenheid voor gekwalificeerde docenten ckv en kunstvakdocenten: dat is noodzakelijk voor het leren van complexe, hogere denkvaardigheden zoals creatief denken, door leerlingen.
4: Behoud van het vak ckv is noodzakelijk in het kader van haalbare educatieve doelstellingen voor musea en culturele instellingen.
5: Behoud van het vak ckv is belangrijk omdat dit gewenst is door de minister zelf, veel scholen (zoals de cultuurprofielscholen), ouders, leerlingen en politieke partijen.
6: Behoud van het vak CKV, omdat het als geen ander vak bijdraagt aan de reflectieve vaardigheden van de leerling en het vormen en verwoorden van een mening.
7: Behoud van een reeële keuzemogelijkheid voor het kunstvak binnen het profiel C&M, omdat anders de strekking van het profiel CULTUUR en Maatschappij ver te zoeken is. Het beperken van de keuzemogelijkheid zal leiden tot uitholling van het profiel.
"Cultuureducatie hoort thuis in het hart van het onderwijs: daar wordt een fundament gelegd voor de culturele ontwikkeling van kinderen." (Onderwijsraad & Raad voor Cultuur, 2012).