Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
De Passie Utrecht (W.L. Jongejan)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
19 november 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Afschaffing van CKV in zijn huidige vorm zorgt voor willekeur en daarmee voor een minder stevig basis van cultuur en kunst in het onderwijs. Op dit moment zijn de programma's voor CKV goed vormgegeven en de vraag is of versnippering over de vakken tot dezelfde inhoud en kwaliteit leidt.
Voor christelijke scholen is het aanbieden van een stevig CKV-programma essentieel, omdat er van huis uit weinig aandacht is voor de breedte van kunst en cultuur. Muziek heeft vaak wel een plek, maar podium- en beeldende kunst nauwelijks. Andersom geldt dat voor niet-christelijke scholen CKV een mogelijkheid is om het belang van het christendom voor de westerse kunst en cultuur te laten zien. Voor meer informatie verwijs ik naar een blog dat dit weekend is verschenen: http://denieuwekoers.nl/item/117-christelijke-scholen-en-ckv
Tenslotte wil ik erop wijzen dag CKV bij uitstek geschikt is om vakoverstijgende vaardigheden te leren als presenteren, reflecteren, beschouwen en het verder denken dan de meest logische oplossing. Het vormende en vakoverstijgende karakter is lastig te waarborgen als onderdelen hiervan binnen andere vakken worden opgenomen.
Wat betreft de invoering van wiskunde als verplicht vak binnen C&M, is mijn bezwaar dat de keuzemogelijkheden binnen dit profiel ernstig worden beperkt. Daar waar de kunstvakken bedoeld waren als drager voor dit profiel, worden ze nu naar de marge gedrukt door de verplichte keuze voor een taal en wiskunde. De vraag is of meer rekenonderwijs niet op de basisschool thuis hoort. Als er een verplicht examenvak moet komen om in de bovenbouw van het VO het rekenniveau op orde te brengen, lijkt me dat rijkelijk laat.