Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Lyceum Schöndeln (drs. RGJ Menting)
|
Plaats
|
Roermond
|
Datum
|
28 september 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Eenzijdig nadruk leggen op taal en rekenen is een onzalig idee. Kinderen behoren is het onderwijs ook uitgedaagd te worden tot creativiteit, niet alleen gedwongen om regels te leren en toe te passen. Innovatief vermogen wordt zo reeds op jeugdige leeftijd de kop ingedrukt. Cultuuronderwijs daagt uit tot creativiteit en experiment. Kinderen leren zo hun sterke en zwakke punten kennen, wat leidt tot meer zelfvertrouwen, mogelijk zelfs bij C&M-leerlingen op HAVO als het om wiskunde gaat. Zelfvertrouwen van leerlingen leidt tot veilige scholen: kinderen durven immers elkaar feedback te geven. Veiligheid is weer een randvoorwaarde om wat dan ook te leren, maar zeker een randvoorwaarde om je nek te durven uitsteken met een innovatief idee.
De verplichting voor alle scholen om cultuurbeleid te voeren is een wassen neus. 'Dat doen we al'.