Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
J.J. Zonneveld
|
Plaats
|
Amstelveen
|
Datum
|
7 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Mijn eerste reactie is:
Eerst heeft de overheid de cultuursector financieel om zeep geholpen, nu is het onderwijs aanbod om uitgekleed te worden.
Want als er toch weinig aanbod op cultuurgebied is, wat zou je dan aan interesse bij kinderen moeten wekken?
Nu is het wel de vraag of je belangstelling wekt bij kinderen als het uiteindelijk om cijfers draait. Het onderwijs draait om punten scoren en beleving is meestal ver te zoeken.
Al veel jonger zouden kinderen ook hun emotionele intelligentie moeten kunnen ontwikkelen, en dan komt een vak als culturele vorming in vruchtbare aarde terecht.
In Engeland schijnen ze daar het louter cognitieve onderwijs al verlaten te hebben en blijken de kinderen beter te scoren.
Uieindelijk vraag ik dus op een grotere visie achter het paln van verandering:
Niet een stukje kennis aanbieden verplaatsen naar een ander vakgebied waar het helemaal om punten scoren gaat, maar een totaal aanpak van het onderwijs op gebied van het ontwikkelen van emotionele intelligentie.
Bovendien gaat al na 12 jaar op dit vakgebied weer een heleboel ervaring verloren. Nog meer leerkrachten met kennis op dit gebied komen op straat te staan, andere leerkrachten moeten weer moeite doen om het zich eigen te maken.
Ik ben bang dat de tensens is, dat het er hooguit restjes versnipperde cultuurles overblijven, en dat het al snel ondersneeuwt in de cognitieve stroom.
Met vriendelijke groeten, joke Zonneveld