Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Reactie
Naam
|
Docent beeldend. Chr. s.g. Jan Arentsz. Alkmaar (Dhr. J.H. Everwijn)
|
Plaats
|
Bergen / Alkmaar
|
Datum
|
10 oktober 2012
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Een heel slecht wetsvoorstel. Een wetsvoorstel dat heel veel leerlingen ernstig te kort doet. Een wetsvoorstel dat heel veel docenten ernstig te kort doet. Met name docenten die met hart en ziel bij de ontwikkeling van de tweede fase zich hebben ingezet om de kunstvakken vorm te geven. Inhoud te geven. Een wetsvoorstel dat voor heel veel medewerkers van allerlei educatieve centra een klap in het gezicht is. Een nog verdere beperking van culturele vorming en ontwikkeling in Nederland. Een zeer demotiverend wetsvoorstel.
Een wetsvoorstel dat aangeeft hoe groot de kloof is tussen de politiek en het werkveld met daarin de leef en leersituatie van de leerlingen. Leerlingen die bij de kunstvakken de ruimte krijgen voor eigen onderzoek. Een proces doormaken van het beleven van kunst, onderzoek doen naar kunst en door onderzoek een bredere visie en kennis op het hele scala van kunst ontwikkelen.
Leerlingen die eindelijk de samenhang leren zien tussen alle vakken door het vak kunst algemeen. Alle losse thema's die aan de orde zijn geweest bij de geschiedenis en maatschappijleerlessen, de literatuur bij de talen enzovoorts, krijgen door het kunstvak eindelijk een plekje. De glimlichtjes in de ogen van de leerlingen, ieder jaar opnieuw, bij de ontdekking van de samenhang was heel erg motiverend. Kunst algemeen werd voor sommige leerlingen een kapstok voor de andere vakken.......... Dat dit de resultaten voor de andere vakken verbeterde staat voor mij buiten kijf!
Wie durft voor zo'n wetsvoorstel de verantwoordelijkheid te dragen?